Vaccination kat

Vi forstår, at din kat er en vigtig del af din familie og dens sundhed er af højeste prioritet for dig. En af de mest effektive måder at bevare din kats sundhed på er ved at sikre, at den er korrekt vaccineret. Hos os bliver alle dyr vaccineret efter en individuel plan, der passer netop til din kats livsstil og den smitterisiko, den udsættes for.

Hvorfor vaccinere?

Vaccinationer er en afgørende del af sundhedsplejen for katte – de beskytter ikke kun din kat, men bidrager også til at opretholde en sund dyrepopulation. Vaccinationer hjælper med at forebygge eller mindske sværhedsgraden af forskellige sygdomme, hvilket er med til at sikrer, at din kat kan leve et langt og sundt liv. Samtidig betyder flokimmunitet, at katte, som af andre årsager ikke kan vaccineres, også er bedre beskyttet mod sygdom.

Hvor ofte?

Typisk skal killinger vaccineres 2-3 gange, hvorefter vaccinen skal vedligeholdes årligt efter et individuelt vaccinationsprogram, der løbende kan ændre sig, hvis kattens livsvilkår eller smittepresset ændres. Samtidig med vaccinen, udføres altid et sundhedseftersyn, da kun sunde og raske dyr bør vaccineres.

Hvilke vacciner?

Katte vaccineres typisk med kernevaccinen, som alle katte bør vaccineres med. Dette er Rhinotracheitis, Calicivirus og Panleukopeni (kattesyge). Derudover kan man tilvælge vacciner mod Klamydia, Felin Leukæmi og Rabies – igen, alt efter din kats behov.

Skal indekatte vaccineres?

JA… Hos os, tror vi på, at alle katte fortjener den bedste sundhedspleje, uanset om de udforsker verden udenfor eller trives komfortabelt indendørs. En almindelig forståelse er, at indekatte ikke har brug for vaccinationer, men det er ikke tilfældet. Vaccination er lige så vigtig for indekatte, som for dem, der bevæger sig udendørs. Selvom indekatte lever i et mere kontrolleret miljø, er der stadig risici for sygdomme, de kan blive udsat for. Mange sygdomme kan overføres gennem luften, ved kontakt med andre dyr eller endda via tøj og sko fra ejer. Derfor er det vigtigt at vaccinere indekatte for at beskytte dem mod potentielle trusler.

54_297-white-facebook-box-fill  Følg med på Facebook

Har du brug for hjælp?

Vi sidder klar ved telefonen til at besvare jeres spørgsmål.

Storegade 25, 6862 Tistrup

Klik her for rutevejlednig

Følg os på Facebook

Se billeder af vores hverdag.

Den Lille Dyreklinik Tistrup ApS​ - CVR: 42857645