Sterilisation og kastration af hund tilbydes

Overvejer du at få kastreret eller steriliseret din hund? Medmindre du ønsker at fører din hund videre i avl, er der mange helbreds- og trivselsmæssige fordele ved hhv. at få steriliseret din hunhund eller kastreret din hanhund. Ønsker du at kigge forbi til en snak om fordele og ulemper ved neutralisering, er du altid meget velkommen. I klinikken gør vi meget ud af, at dit kæledyr føler dig tilpas – og at din hund modtager en kærlig behandling.​

​Kastration

Hanhunde kastreres ofte af adfærdsrelaterede årsager. Hanhunde bliver typisk meget påvirkede af tæver i løbetid, vil pibe kontinuerligt og forsøge at stikke af efter tæven. Man kan også opleve dominans og aggressivitet overfor andre hanhunde og urinmarkering.

Kastration kan både fortages kirurgisk, hvor begge testikler fjernes, det sted hvor hankønshormonet testosteron dannes. Hvis man er i tvivl, om kastration er den rigtige løsning, kan man vælge en kemisk kastration i form af et hormonimplantat, som ligges under huden på hanhunden. Herfra frigøres et stof, der vil undertrykke produktionen af testosteron og vil få effekten svarende til en kirurgisk kastrering, men her er effekten tidsbegrænset – henholdsvis et halvt eller et år.

Det er vigtigt for os at påpege, at visse adfærdsmønstre ikke er direkte forbundet til hormoner og dermed hundens opførsel. Overordnet set giver operationen et positivt resultat på adfærden efterfølgende, hvis adfærden skyldes kønshormoner og ikke den ’indlærte’ adfærd. Er hunden nervøs eller på anden vis, generelt usikker, vil en kastration ofte ikke være løsningen.

Ud over det faktum, at en kastreret hanhund ikke kan bidrage til drægtighed og flere hvalpe, er der altså flere fordele ved at få hunden kastreret. Urinmarkering har tendens til at falde og de undgår stress ved løbske tæver. Prostataproblemer er almindelige hos ældre hanhunde, men mere usædvanligt hos en kastreret hanhund. Hvis testiklerne fjernes, fjernes også risikoen for at få knuder i testiklerne.

Sterilisation

Tævehunde steriliseres ofte for at undgå løbetider, for at standse forplantningsevnen permanent eller for at mindske risikoen for sygdomme, som er relaterede til kønshormonpåvirkninger.

Sterilisering er en neutraliseringsform for tævehunde, hvor man ved operation fjerner livmoder og æggestokke. Sterilisering medfører, at tæven ikke kommer i løbetid, ikke længere kan få hvalpe og at den ikke bliver falsk drægtig. De klare fordele ved at sterilisere sin tæve, er at forhindre sygdomme i livmoder og æggestokke som f.eks. livmoderbetændelse og kræft i æggestokkene. Heraf nedsætter man også risikoen for at udvikle kræft i mælkekirtlerne.

En planlagt sterilisation af en ung tæve bør ske under hvileperioden mellem løbetiden, for at risikoen for komplikationer bliver så lille som muligt. Det optimale tidspunkt, at sterilisere på, er imellem to løbetider. På det tidspunkt har tæven den bedste hormonbalance. Er tæven tæt på en løbetid, lige før eller lige efter er den i hormonel ubalance og bør ikke udsættes for operation. ​

Kontakt os og hør mere eller bestil en tid

Ønsker du at høre mere om sterilisering eller kastrering af hund, kunne du tænke dig en pris, eller ønsker du at booke en tid, kan du med fordel kontakte os på telefon 35 14 60 26.

54_297-white-facebook-box-fill  Følg med på Facebook

Har du brug for hjælp?

Vi sidder klar ved telefonen til at besvare jeres spørgsmål.

Storegade 25, 6862 Tistrup

Klik her for rutevejlednig

Følg os på Facebook

Se billeder af vores hverdag.

Den Lille Dyreklinik Tistrup ApS​ - CVR: 42857645